همانطور که میدانیم دستگاه برش لیزر مانند هر وسیله ی دیگری نیازمند رسیدگی و مراقبت میباشد. یادگیری مجموعه ایی از روش های استفاده صحیح از تیوب لیزر و نگهداری از دستگاه برش لیزر به شما کمک میکند که هم طول عمر محصول خود را افزایش دهید و هم با مجموعه روش های نگهداری از دستگاه لیزر آشنا شوید.

چگونه میتوان با استفاده ی اصولی، طول عمر نگهداری از حکاکی لیزر co2 را افزایش داد؟

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که از دستگاه برش لیزر co2 استفاده میکنید و می خواهید طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید؟ نگهداری از دستگاه لیزر دارای قوانین و اصولی است و ما در این مقاله به شما ۸ مورد از روش های نگهداری از دستگاه برش لیزر را ارائه می دهیم.

  • از اتصال درست و اصولی چیلر به تیوب لیزر اطمینان حاصل نمایید و نسبت به دمای متعادل آب چیلر آگاه باشید.
  • سرعت جریان آب خنک کننده ی چیلر را در حالت متعادل ۲L-4L/min تنظیم کنید.
  • به تمیزی تیوب لیزر در برابر آلودگی توجه کنید.·
  • تیوب لیزر را به درستی تنظیم کنید تا بهترین عملکرد را از دستگاه برش لیزر داشته باشید.
  • کابل فشار قوی متصل به ابتدای تیوب را همیشه تمیز و عایق نگه دارید، طوری که نزدیک به بدنه ی فلزی دستگاه نباشد.
  • از تجمع ضایعات و مواد گرد و غبار در مسیر لوله ی خنک کننده جلوگیری کنید.
  • هنگام نصب تیوب لیزر از فشار بیش از حد جلوگیری کنید.
  • از اصول استفاده ی صحیح  از تیوب لیزر آگاه باشید.
چگونه می توان با استفاده درست از تیوب ، عمر دستگاه حکاکی لیزر CO2 را افزایش داد؟

اصول استفاده صحیح از تیوب لیزر دستگاه :

۱٫    از اتصال درست و اصولی چیلر به تیوب لیزر اطمینان حاصل نمایید و نسبت به دمای متعادل آب چیلر آگاه باشید.

آب خنک کننده ی چیلر را به تیوب لیزر وصل کنید و اطمینان حاصل نمایید که جریان آب داخل مخزن چیلر روان باشد. موردی که باید به آن توجه شود این است که آب داخل چیلر باید مقطر یا تصفیه شده باشد و همیشه به دمای آب خنک کننده توجه شود. دمای آب باید همیشه در محدوده ی متعادل آن باشد. آب مخزن چیلر بعد از یک مدتی که طولانی مدت از دستگاه برش لیزر استفاده شود، باید سر موقع تعویض شود. در تابستان به دلیل دمای آب خیلی زیاد، باید به تعویض به موقع آب درون چیلر توجه شود. در غیر از این صورت باعث استهلاک دستگاه برش لیزر می شود. در زمستان حتما از مایع ضد یخ جهت جلوگیری از یخ زدگی تیوب لیزر استفاده شود.

1. از اتصال درست و اصولی چیلر به تیوب لیزر اطمینان حاصل نمایید و نسبت به دمای متعادل آب چیلر آگاه باشید.

۲٫    سرعت جریان آب خنک کننده ی چیلر را در حالت متعادل ۲L-4L/min تنظیم کنید.

همیشه خاطرتان باشد که جریان آب خنک کننده ی چیلر را در حالت متعادل آن تنظیم کنید. بسیاری از کارشناسان از سرعت جریان آب در حدود ۲L-4L/min یاد می کنند. اگر میخواهید از سرعت جریان آب خنک کننده ی چیلر اطمینان حاصل نمایید باید در ابتدا ببینید آیا طول مسیر انتقال آب به چیلر به اندازه است و جریان آب به درستی انتقال می یابد یا خیر. در غیر اینصورت عدم توجه به این مورد سبب استهلاک و خرابی تیوب لیزر می شود.

۳٫    به تمیزی تیوب لیزر در برابر آلودگی توجه کنید.

دستگاه برش لیزر دارای یک تیوب یا لنز هستند که ممکن است سطح آن به دلیل عوامل بیرونی آلوده شوند. این سطوح نسبت به آلودگی بسیار حساس است. در صورت مشاهده ی هر گونه آلودگی از پنبه آغشته به الکل برای تمیزی تیوب لیزر استفاده نمایید.

۴٫    تیوب لیزر را به درستی تنظیم کنید تا بهترین عملکرد را از دستگاه برش لیزر داشته باشید.

یکی از موارد مطرح در نگهداری از دستگاه لیزر، تنظیم اصولی تیوب لیزر است که باید نسبت به آن حساسیت و و وسواس زیادی داشته باشید، زیرا در این صورت است که به بهترین عملکرد از دستگاه برش لیزر خواهید رسید. توجه به این نکته در دستگاه حکاکی لیزر co2 ضروری است.

4. تیوب لیزر را به درستی تنظیم کنید تا بهترین عملکرد را از دستگاه برش لیزر داشته باشید

۵٫    کابل فشار قوی متصل به ابتدای تیوب را همیشه تمیز نگه دارید، طوری که نزدیک به بدنه ی فلزی دستگاه نباشد.

همیشه نسبت به تمیزی کابلی که با الکترود ولتاژ بالا به ابتدای تیوب لیزر متصل است، اطمینان حاصل نمایید و تا حد امکان نزدیک به بدنه ی فلزی دستگاه نباشد، زیرا در مجاورت آن جریان نوسانات الکتریکی وجود دارد که در صورت رعایت نکردن این مورد سبب آسیب جدی به دستگاه برش لیزر می شود.

۶٫    از تجمع ضایعات و مواد گرد و غبار در مسیر لوله ی خنک کننده جلوگیری کنید.

همانطور که اشاره کردیم مسیر انتقال آب از طریق لوله به چیلر انجام می شود. در این مسیر آب نباید راکد باشد یا تجمع رسوبات و هر گونه آلودگی سبب سوء عملکرد دستگاه شود. در این مورد توجه نمایید که مسیر جریان لوله خنک کننده چیلر باید همیشه تمیز و عاری از هرگونه آلودگی شود.

۷٫    هنگام نصب تیوب لیزر از فشار بیش از حد جلوگیری کنید.

همانطور که می دانیم تیوب لیزر از موادی تشکیل شده است که بسیار حساس است. جنس این تیوب ها از شیشه است و به راحتی در مقابل ضربه حساس است. پس هنگام نصب تیوب لیزر به این موارد توجه نمایید تا مشکلی در زمینه ی استفاده از دستگاه پیش نیاید.

۸٫    از اصول استفاده ی صحیح  از تیوب لیزر آگاه باشید.

طرز استفاده ی صحیح و منطقی از تیوب لیزر، سبب کاهش مصرف انرژی شود. پس حتما در جریان اصول استفاده ی منطقی از تیوب لیزر باشید. بهترین درصد برای توان خروجی در نظر گرفته شده ۸۰ است.استفاده اصولی و توجه به نکات گفته شده باعث میشود که دستگاه برش لیزر شما طول عمر بیشتری داشته باشد.