نگهداری روزانه از دستگاه لیزر co2 از روبرو

شاید یکی از دغدغه های شما همکاران و دوستان گرامی نیز نحوه نگهداری از دستگاه برش لیزر  باشد. یکی از مسائلی که همیشه ذهن ما را از زمان شروع کار با دستگاه های برش لیزر به خود مشغول کرده بود نحوه صحیح نگهداری و رسیدگی به دستگاه برش و حکاکی لیزر بود چرا که از حساسیت و ظرافت بالایی برخوردار است و کمی بی توجهی به آن می تواند باعث کاهش کیفیت و زیان مالی بسیاری شود. اگر شما نیز با این مسئله روبرو شده اید و سوالاتی همچون “چگونه از دستگاه برش لیزر نگهداری کنیم ؟ ” یا “آشنایی با اصول نگهداری از دستگاه لیزر کدامند ؟ ” یا “روال درست نگهداری از دستگاه برش لیزر کدام است ؟” پس در این مقاله از وبسایت سی ان سی لیزر ماهر با ما همراه باشید.حتما توجه داشته باشید که تداوم کارکرد صحیح دستگاه برش و حکاکی لیرز co2 و عملکرد صحیح آن مستلزم نگهداری درست می باشد.

مراحل نگهداری و نظافت دستگاه برش لیزر

دستگاه برش لیزر co2  از قطعات و اجزای مختلفی از جمله چیلر و لنز و تیوپ و آینه ها و محور های متحرک و … تشکیل شده است که هر کدام به روش های مختص به خود برای نگهداری نیازمند هستند که باید به آن ها توجه کرد. در ادامه به توضیح و بیان روش نگهداری از بخش های مختلف دستگاه برش لیزر خواهیم پرداخت.

  1. تعویض آب و شست و شوی مخزن آب چیلر

پیشنهاد میگردد هفته ای یکبار آب چیلر را تعویض کنید

توجه: قبل از شروع به کار دستگاه برش لیزر co2 از گردش آب داخل تیوپ مطمئن شوید.

گردش با کیفیت و دمای آب مستقیما بر روی عمر کاری تیوپ اثرگذار هستند. پیشنهاد ما استفاده از آب مقطر در دماهای زیر ۳۵ درجه می باشد. برای دمای بیش از ۳۵ درجه آب در گردش سریع جایگزین کنید و یا اینکه یخ به سیستم اضافه کنید تا دما را کاهش دهید.

مخزن آب را بشویید: در ابتدا لوله ورودی آب تیوپ و یا خروجی از چیلر را از جایش خارج کنید، چیلر در حال  کار باشد، آب تیوپ لیزر به صورت اتوماتیک از چیلر خالی می شود. فیلترهای مخزن آب را باز کنید، و با پمپ باد کثیفیهای رو چیلر را تمیز کنید. آب در گردش را با آب مقطر جدید جایگزین کنید. دوباره لوله ورودی آب را وصل کنید. چیلر را به تنهایی روشن کنید، اکنون تیوپ بعد از ۲ الی ۳ دقیقه پر از آب می شود.

  1. تمیز کردن فن مکنده

یکی از بخش هایی که در نگهداری از دستگاه برش لیزر باید به آن توجه کرد، تمیز کردن فن مکنده است. بعد از استفاده طولانی مدت از فن، درون فن و پره ها از خاک و گرده چوب پر می شود، و موجب ایجاد صدای شدید و همچنین مکش دود خیلی ضعیف، می شود. فن مکنده را از جای خود خارج کنید و در فضای آزاد و خارج از محیط کارگاه (به دلیل آسیب ندیدن و کثیف نشدن لنز و آینه ها و همچنین تیوپ لیزر) با پمپ باد داخل آن را باد بگیرید. توجه شود حتما از ماسک دهان برای جلوگیری از آسیب به مجاری تنفسی استفاده کنید.

  1. نظافت لنز ها

پیشنهاد می گردد هر روز قبل از شروع کار یکبار لنز و آینه ها تمیز گردد. تمیز کردن آینه ها و لنز به طور مفصل به همراه فیلم در مقاله ای دیگر در همین سایت با نام نگهداری از لنزهای دستگاه لیزر co2 آمده است.

  1. نظافت ریل ها

در مبحث نگهداری از دستگاه برش لیزر ، پیشنهاد ما نظافت ریلها، هر دو هفته یکبار است.

ریلها وظیفه هدایت و حرکت هد دستگاه لیزر را بر عهده دارند. برای اطمینان از اینکه ریلها با دقت بالا ماشینکاری شده اند باید به دقت هدایت و نرمی در حرکت آنها توجه کرد. در هنگام کار دستگاه لیزر دود و گرده مواد تحت برش و حکاکی بر روی ریلها خواهد چسبید که با گذشت زمان موجب خوردگی در ریلها و متعاقبا کاهش دقت کار دستگاه اثرگذار خواهد بود.

توجه کنید که نظافت ریلها باید با دستمال کتان خشک و روغن روان کننده (lubricating oil) نظیر روغن چرخ خیاطی تمیز شود.

تمیز کردن ریلها : ریلها را ابتدا با دستمال کتان خشک آنقدر بکشید تا هر گونه گرد و غبار و سیاهی بر روی ریلها باقی نماند(اصطلاحا ریلها برق بزند). سپس کمی روغن چرخ خیاطی بر روی ریل بریزید و هد دستگاه را به آرامی و چند بار حرکت دهید تا کل ریل چرب شود. بر روی ریلهای کناری نیز روش کار همینگونه است فقط بجای هد، ریل متحرک که هد بر روی آن سوار است را حرکت دهید. توجه شود که دستمال را حتما اگر کثیف شد تعویض کنید.

  1. پیچ ها و کوپلینگها

بخاطر سیستم حرکت موتورها بعد از مدتی، حرکت اتصالات،  پیچها و کوپلینگها را شل می کند که موجب اثر گذاشتن بر نرمی کار دستگاه لیزر co2 می شود. در نگهداری از دستگاه برش لیزر، نگهداری و بازدید مرتب از اتصالات و کوپلینگها منجر به جلوگیری از اتفاقات ناگوار خواهد شد.

با آرزوی موفقیت برای همکاران عزیز

صنایع چوب ماهر

مهندس سعید عبدی

 

4 پاسخ
  1. کوروش گفته:

    سلام. وقتی چوب رو برش میدیم خیلی کثیف میشه. راهی هست که چوب بعد از برش سیاه و دودی نشه؟

    پاسخ
    • سعید عبدی گفته:

      عوامل مختلفی در کثیف شدن کار هنگام برش با لیزر دخیل هستند. که عبارتند از تنظیم نبودن آینه ها، عدم رعایت فاصله کانونی لنز از صفحه برش و ضعف مکش دود برش توسط مکنده ها و کثیفی میز برش و چند عامل دیگر. موارد فوق را بررسی کرده و بالاخص بهتر است از میز شمشیری برای برش استفاده کنید و هر هفته یا دو هفته بسته به استفاده از دستگاه میز لانه زنبوری و یا تیغه های میز شمشیری را به خوبی تمییز نمایید. استفاده از ام دی اف مرغوب واناچای نیز خیلی در کاهش دوده سطح کار موثر است.

      پاسخ
    • مهندس سعید عبدی گفته:

      با سلام میتونید از اسید استفاده کنید. کارواش هم ببرید اصرار کنید با فشار میتونن بشورن

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *