معرفی اولیه  حکاکی لیزر co2  و دستگاه برش لیزری

به طور کلی هر دو دستگاه حکاکی لیزر و دستگاه برش لیزری از فناوری لیزر co2  استفاده می کنند. این دو دستگاه عمدتا  برای حکاکی و برش فلزات و غیر فلزات استفاده می شوند. همانطور که از نام آن ها پیداست ماده مورد استفاده در این دو دستگاه co2   می باشد. البته گازهای دیگری چون هلیم، نیتروژن زنون و هیدروژن هم در کنار گاز co2  استفاده می شود. این دستگاه ها  دارای راندمان انرژی ۲۵ درصدی هستند و پایداری خوبی هم دارند. این دستگاه ها علاوه بر اینکه دارای قابلیت بالایی برای برش وسایل غیر فلزی چون محصولات چوبی ، کاغذ ، چرم ، پارچه ، رزین اپوکسی ، برش اکریلیک ، پشم ، پلاستیک ، لاستیک ، کاشی و سرامیک ، کریستال ،  محصولات بامبو هستند، همچنین می توانند برخی از مواد نازک فلزی را هم برش دهند.

مقایسه دستگاه لیزر Co2 با دستگاه لیزر فایبر

همانطور که در مطالب قبل هم اشاره شد، دستگاه برش لیزری بیشتر برای برش مواد غیر فلزی کاربرد دارد. این در حالی است که دستگاه لیزر فایبر CNC علاوه بر اینکه در علامت گذاری مواد نقش دارد، همچنین دارای قابلیت برش فلزات نازک، ورقه ها و لوله هم می باشد. دستگاه لیزر فایبر دارای برتری هایی نسبت به دستگاه برش لیزری می باشد که شامل:

  • سرعت بالاتر
  • کارایی بالاتر
  • هزینه کمتر
  • قابلیت برش فلزات ۳ میلی متری می باشد.

کاربرد های دستگاه حکاکی لیزر Co2 و دستگاه برش لیزری Co2

این دستگاه های لیزر دارای کاربرد های فراوانی هستند که شامل موارد زیر می باشد.

  • تولید اسباب بازی های پارچه ای
  • تولید لباس
  • تولید چرم
  • ابزارهای تزئینات تبلیغاتی
  • چاپ بر روی بسته بندی ها
  • محصولات کاغذی

دستگاه برش لیزر اکریلیک (پلکسی گلس)

دستگاه برش لیزر اکریلیک هم از منبع co2  برای برش های لیزری استفاده می کند. همانطور که می دانید تزئینات پلاستیک و اکریلیک در ساخت وسایل تبلیغاتی بسیار محبوب هستند. البته روش های بسیار زیادی برای برش های پلاستیکی و اکریلیکی  وجود دارند که شامل: برش چاقو، فرز روتر، برش لیزری ساده می باشد. توجه به این نکته ضروری می باشد که برای برش های پلاستیک و اکریلیکی یک سیستم کارآمد، پیچیده و دقیق لازم می باشد. با توجه به این موضوع دستگاه برش لیزری co2  بهترین راه حل برای برش این سطوح می باشد. برش های ایجاد شده با این دستگاه بسیار صاف دقیق بوده، به طور که در بسیاری از موارد نیاز به پرداخت لبه های برش نخواهد بود.

رعایت نکات ایمنی در هنگام برش لیزر پلکسی گلس

توجه به این نکته ضروری می باشد که در طی برش، مواد اکریلیک توسط لیزر ذوب شده و همین موضوع سبب ایجاد بخارهای اکریلیکی می شود. این بخارها بسیار مضر هستند. مواد اکریلیک توسط دستگاه لیزر تبخیر شده و همین موضوع سبب تولید گرد و غبارهای آلوده  می شود. به همین منظور توصیه می شود در هنگام کار با این دستگاه ها، کار برش را در کنار دستگاه های تهویه و یا هود انجام دهید.

مزایای دستگاه برش لیزری co2

  • این دستگاه لیزر قابلیت برش و پردازش هر ماده ی فلزی و غیر فلزی را دارد. همین موضوع سبب شده تا کاربرد فراوانی در صنعت برش داشته باشد.
  • یکی از مزیت های این دستگاه که بسیار مورد توجه می باشد، آسیب رسان نبودن آن است. به دلیل اینکه در این دستگاه فشار غیر مستقیم ایجاد می شود، فشرده سازی مکانیکی صورت نمی گیرد، در نتیجه آسیب به سطوح وسایل و ماشین ها وارد نمی شود.
  • دقت در برش و پردازش مواد از دیگر مزیت های این دستگاه می باشد. میزان دقت برش این دستگاه حدود ۰٫۰۲ میلی متر می باشد.
  • سازگاری با محیط زیست هم از مزیت های قابل توجه این دستگاه می باشد که به دلیل صرفه جویی در مواد مصرفی است.
  • سرعت بالای این دستگاه بسیار مورد توجه می باشد. قابلیت این دستگاه تا جایی است که می تواند بلافاصله مطابق با نقشه خروجی های لازم را انجام دهد.
  • هزینه تمام شده این دستگاه بسیار پایین تر از دستگاه های دیگر می باشد. نکته قابل توجه در این دستگاه این است که محدودیت تعداد نداشته و به راحتی برای انجام محدود برش می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

تا اینجا در مورد نحوه کارکرد دستگاه و مزیت های آن صحبت شد. اما رعایت نگهداری دستگاه بسیار حائز اهمیت است.  یکی از نکات مهمی که در کارکردن با این دستگاه ها باید بسیار مد نظر داشت این است که، زمانی که کار برش تمام می شود، کار شما با این دستگاه تمام نشده و پس از اتمام کار باید نکات مربوط به نگه داری از دستگاه را رعایت کنید. مراقبت های روزانه که برای  دستگاه برش لیزری باید مورد توجه قرار بگیرد، این مراقبت ها  شامل سه مورد زیر می باشد.

اصول نگهداری از دستگاه برش لیزر در زمستان

  • مخزن آب دستگاه را همواره تمیز نگه دارید و سعی کنید هر هفته مخزن آب دستگاه را تعویض کنید.
  • سعی کنید همواره فن دستگاه تمیز باشد.
  • تمیز نگه داشتن لنز

رعایت نکات بالا تا حد بیشتر زیادی از آسیب دستگاه جلوگیری می کند.  در ادامه با تفصیل بیشتری در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

نکته بسیار مهم

قبل از کار با دستگاه حتما اطمینان حاصل کنید که گردش آب در لوله لیزر دستگاه جریان داشته باشد. وجود دو فاکتور کیفیت آب و دمای آن بر میزان طول عمر لوله لیزر بسیار اثر گذار می باشد. برای همین منظور همواره توصیه می شود که از آب خالص استفاده کنید. میزان دمای آب موجود در لوله لیزر هم باید همواره پایین تر از ۳۵ درجه سانتی گراد باشد. در صورتی که دمای آب از ۳۵ درجه سانتی گراد بالاتر رفت حتما از یخ برای کاهش دما استفاده کنید.

تمیز کردن مخزن دستگاه

وجود مخزن آب تمیز یکی از مهم ترین نکاتی است که بر سلامت دستگاه اثر گذار می باشد. برای تمیز کردن مخزن ابتدا برق دستگاه را خاموش کرده و لوله ورودی آب را جدا کنید. سپس صبر کنید تا لوله لیزر آب، به طور خودکار در مخزن قرار بگیرد. برای اینکه بتوانید آلودگی های پمپ را پاک کنید، لوله مخزن را باز کنید و عمل پمپ کردن را انجام دهید. زمانی که مخزن کاملا پاکیزه شد، دوباره با پمپ آب مخزن را پر از آب کنید و در ادامه لوله های ورودی به پمپ مخزن را متصل کنید. در انتهای کار برای اطمینان از سلامت دستگاه،  ۲ و یا ۳ دقیقه با پمپ، کار کنید.

تمیز کردن فن دستگاه

با توجه به اینکه در دستگاه های برش لیزری گرمای بسیار زیادی تولید می شود. وجود فن برای سلامتی دستگاه ها بسیار حائز اهمیت می باشد. افزایش حرارت و گرما می تواند به سیستم های دستگاه آسیب وارد کند. با توجه به این موارد، وجود فن برای این دستگاه ها بسیار با اهمیت می باشد. پس از استفاده طولانی از دستگاه ممکن است، گرد و غبار بسیار زیادی بر روی فن جمع شده باشد. که این موضوع سبب کاهش کارکرد و خرابی آن شود. جمع شدن گرد و غبار علاوه بر اینکه سبب کاهش کارایی فن می شود، همچنین می تواند سبب شود تا دستگاه در هنگام کار سر و صدای زیادی ایجاد کند. در این شرایط برای تمیز کردن فن، ابتدا دستگاه را خاموش کنید. سپس در کانال فن را برداشته و فن را خارج کنید. پس از خارج کردن فن، می توانید به راحتی تیغه های آن را تمیز کنید. پس از اتمام تمیز کردن فن، فن را نصب کنید. در این صورت دوباره می توانید با خیالی آسوده از دستگاه استفاده کنید.

تمیز  کردن لنز دستگاه

وجود قطعه لنز بسیار برای کارکرد دستگاه با اهمیت می باشد. به طور کلی قطعه لنز در این دستگاه ها شامل سه قسمت تیوپ لیزر، سیستم اپتیکال لیزری و یا همان آینه لیزر و خود لنز می باشد. کیفیت و سلامت لنز بسیار اثرگذار بر کارکرد دستگاه است. به دلیل جنس مواد به کار رفته در لنزها، این قطعات به راحتی می توانند، آلودگی ها را جذب کنند. وجود آلودگی بر روی سطح لیزر سبب از دست رفتن کیفیت آن شده که این مورد بر روی کارکرد دستگاه بسیار اثرگذار می باشد. برای تمیز کردن لنزها از مواد پاک کننده لنز استفاده کنید. لنز را در این مواد  غوطه ور کرده و سپس با استفاده از کاغذ لنز، آلودگی های موجود بر روی لنز را تمیز کنید. برای تمیز کردن لنز دستگاه از شیوه ی دورانی استفاده کنید. یعنی با استفاده از کاغذ لنز، آلودگیهای موجود بر روی لنز را به صورت دورانی پاک کنید. برای اطمینان از تمیزی لنز، قاب اطراف لنز را نیز با همان کاغذ تمیز کنید.

نکات بسیار مهم

  • سعی کنید که همواره دستگاه را در محیطی قرار دهید که دارای دمای ثابتی می باشد.
  • پس از استفاده از لیزر، به سرعت آب را باز نکنید. این کار سبب ایجاد اختلاف دمای شدید در لوله لیزر شده و نتیجه آن ترکیدن لوله لیزر و خرابی آن است. پس از اتمام کار با لیزر ۲۰ دقیقه صبر کنید تا گردش آب در لیزر صورت بگیرد و سپس اقدام به باز کردن آب به داخل آن کنید.
  • زمانی که دستگاه در حال کارکرد می باشد، از باز کردن خنک کننده خودداری کنید. این کار ممکن است بسیار خطرناک و همچنین برای دستگاه هم آسیب زننده باشد.
  • پس از اتمام کار با دستگاه حتما بررسی کنید که آب در داخل دستگاه باقی
  • مانده باشد. وجود آب باقیمانده در دستگاه می تواند بسیار برای سلامتی دستگاه مضر و سبب کاهش کارایی دستگاه شود.

خلاصه نکات

دستگاه برش لیزری co2 یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین دستگاه ها برای برش مواد فلزی و غیر فلزی می باشد. این دستگاه دارای مزیت های بسیار زیادی است که می توان به سرعت و دقت بالای دستگاه اشاره کرد. نکته مهم در مورد این دستگاه رعایت نکات نگهداری دستگاه می باشد. از مهم ترین نکات می توان به تمیز نگه داشتن لنز، مخزن و فن دستگاه اشاره کرد.