نگهداری از لنز دستگاه برش و حکاکی لیزر co2

توضیح در مورد لنز ها

لنز دستگاه لیزر یکی از مهمترین قطعاتی است که در کیفیت برش لیزر بسیار موثر است. وظیفه  این قطعه از دستگاه لیزر همگرایی اشعه منعکس شده توسط آینه ها می باشد. این اشعه ازتیوپ منتشر می شود. لنز یک عدسی همگرا است. باید همواره تمیز نگه داشته شود. از آنجایی که اشعه نور همگرا شده در یک فاصله کانونی مشخص همگرا می شود باید این فاصله کانونی را مشخص نمود. توجه داشته باشید که هر لنز(عدسی) یک فاصله کانونی منحصر بفرد خود را دارد.

برای عموم دستگاههای لیزر موجود، لنزها قسمت اعظمی از طول موج لیزر را جذب می کنند. و نیز در معرض آلودگی محیطی قرار دارند، که این عوامل باعث کاهش طول عمر آنها می شود. و آسیب به  آن باعث کاهش کیفیت کاری و حتی در مواقعی ایست کار می شود.

افزایش جذب طول موج موجب ایجاد گرمای نامناسب خواهد شد و در نتیجه آن نرخ انکسار تغییر خواهد کرد. بنابراین هنگامی که اشعه لیزربا طول موج  بالا از لنزعبور می کند، توزیع نامناسب توان لیزر دمای مرکز لیزر را افزایش داده و دمای کناره های آن را کاهش خواهد داد. این پدیده را اثر لنز گویند. در اثر این پدیده به مرور عدسی از بین خواهد رفت.

اثر گرمایی لنز که ناشی از آلودگی می باشد موجب مشکلات فراوانی نظیر تنش گرمایی برگشت ناپذیر در زیر لایه های لنز، افت توان، تغییر موضعی در موقعیت تمرکز اشعه، آسیب به لایه پوششی لنز و انواع دیگر آسیبها به عدسی خواهد شد.

در لنزهای در معرض هوا در هنگام عملیات نگهداری اگر به هشدارهایی که در ادامه آمده است توجه نشود، موجب آلودگی جدید و حتی خش افتادن لنز خواهد شد.

آموزش نحوه تمییز کردن لنز

توجه کنید که تمیز کردن مهمترین کار در نگهداری هر گونه عدسی است. باید توجه داشته باشیم که تمیز کردن لنزها باید با دقت بسیار بالا باشد تا از آلودگی های ناشی از انسان نظیر اثر انگشت و یا بزاق دهان جلوگیری کنیم و آسیب را به حداقل برسانیم. در ابتدا بهترین کار پوشیدن دستکش لاتکس می باشد. در ادامه باید از مواد به خصوص نظیر گوش پاک کن، کاغذ آینه های نوری، دستمال کتان و اتانول با درصد خلوص بالا استفاده شود. همچنین باید عدسی را به طور مرتب و قبل از کثیف شدن آن تمیز نمود. البته باید در نظر داشت که هنگام باز و بسته کردن زیاد لنز آسیب می بیند پس نباید آن را از محل نصب شده اش در مواقع غیر ضروری خارج کرد.

اگر آلودگی عدسی بیش از اندازه بود، باید لنز را با گوش پاک کن و اتانول تا جایی که هیچ گونه آلودگی در آن نباشد.، شست. هرگز با دهانتان به لنز ها نکنید. زیراکه نفس شما حاوی چربی ، آب و دیگر آلوده کنندگی ها هست که منجر به آلودگی مجدد لنز می شود. اگر همچنان بعد از نظافت با گوش پاک کن باز ذره ای روی لنز باقی بود، آنگاه باید از دستمال کتان مخصوص که حاوی استون و یا اتانول (پد آرایش پاک کن) استفاده کرد. آلودگی لنز لیزر موجب خطاهای جدی در خروجی کار خواهد شد. اگر به صورت مکرر لنزها را تمیز نگه داریم، عمر لیزر خود را افزایش خواهیم داد.

در ادامه لینک یک فیلم از نحوه ی تمیز کردن عدسی را از یو تیوپ میبینیم.

با آرزوی موفقیت برای همکاران عزیز

صنایع چوب ماهر

مهندس سعید عبدی

خدمات

صنایع چوب ماهر خدمات سی ان سی وکیوم درب کابینت ممبران و سرویس خواب و تولید انواع مصنوعات چوبی با دستگاه سی ان سی CNC منبت را پذیرا می باشد.

صنایع چوب ماهر خدمات یرش لیزر بر روی چوب ام دی اف پلکسی گلس و تولید انواع مصنوعات چوبی با دستگاه برش و حکاکی لیزری را پذیرا می باشد.

فروش ماشین آلات صنایع چوب

صنایع چوب ماهر نمایندگی فروش انواع دستگاههای صنعت چوب کشور از جمله دستگاه سی انسی چوب در ابعاد و انواع مختلف ، دستگاه برش لیزر فلزات ، دستگاه برش و حکاکی لیزر غیر فلزات معمولی و آسانسوری در ابعاد ۱۴۰*۹۰ ، دستگاه حکاکی فایبر ، دستگاه وکیوم ممبران تک سینی و دو سینی دستگاه برش دورکن

عبدی ۰۹۱۰۸۳۶۸۳۵۳

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *