آیا شما هم میخواهید دمای چیلر دستگاه برش و حکاکی لیزر خود را تنظیم کنید؟ آیا با انواع تنظیم دمای چیلر آشنا هستید؟ آیا دمای چیلر شما خود به خود بالا می رود؟ در ادامه به شما روند تنظیم دمای چیلر آموزش داده می شود.

مقدمه

در این مقاله به بررسی تنظیم دمای مناسب کاری چیلر دستگاه برش و حکاکی لیزر co2 در فصول مختلف سال میپردازیم.
یکی از عوامل پایین آمدن راندمان دستگاههای برش و حکاکی لیزری، بالا رفتن دمای تیوب لیزر است. همان طور که مطلع هستید اشعه لیزر با تحریک هم نوسان اتم های ملکول گاز دی اکسید کربن در تیوب لیزر ایجاد می گردد. این تحریک باعث آزاد سازی گرما و فوتون های نور با فرکانس یکسان توسط ملکولها میشود. بالا رفتن دمای ملکول ها باعث اختلاف طیف نوسانی اشعه آزاد شده و به طبع آن کاهش راندمان خروجی میشود به همین دلیل به همراه دستگاههایی که از این تکنولوژی بهره میبرند، سیستم خنک کننده ای به نام چیلر ارائه می شود که ساختاری شبیه به کولرهای گازی یا سیستمهای مبرد دیگر دارند با این تفاوت که در چیلر، آب مورد استفاده برای خنک سازی دستگاه، گردش داشته و تبرید میگردد. با توجه به اینکه اکثر دستگاههای موجود در بازار مصرف ایران، برندهای چینی با چیلر CW5000 و یا CW5200 می باشند در خصوص تنظیمات دمای این دستگاهها توضیحاتی ارائه می گردد.

راهنمای تنظیم دمای مناسب کاری چیلر دستگاه برش و حکاکی لیزر co2

تنظیم دمای چیلر

چیلرهای نامبرده، به صورت پیش فرض بر روی سیستم کنترل دمای هوشمند ۱ قرار دارند به این معنی که به صورت مداوم دمای آب دستگاه، با اختلاف ثابتی از دمای محیط نگاه داشته میشود، برای مثال اگر دمای محیط ۲۵ درجه سانتیگراد باشد، دمای آب ورودی به دستگاه لیزر توسط چیلر بر روی ۲۰ درجه ثابت نگاه داشته میشود و با بالا رفتن دمای محیط، کماکان این اختلاف دما، همان ۵ درجه میماند. از آنجایی که دمای محیط در فصل های مختلف سال تفاوت زیادی ممکن است داشته باشد احتمالا کاربران دستگاههای لیزر با این مورد مواجه شده اند که در زمستان راندمان دستگاهشان بالاتر است و با مقدار پاور کمتر یا سرعت بیشتری امر مورد نظر به نتیجه میرسد این موضوع به دلیل پایین بودن دمای محیط در این زمان از سال است. برای رفع این مشکل یعنی پایین آمدن راندمان دستگاه در فصلهای گرم سال و همچنین پس از انجام کارهای با تیراژ بالا، در ادامه طریقه تنظیم چیلر بر روی سیستم کنترل دمای ثابت ۲ تشریح می گردد. در ادامه راهنمای تنظیم دوای مناسب کاری چیلر دستگاه co2 راه حل مناسب جهت حل این مشکل ارائه خواهد شد.
به کاربردن سیستم یاد شده به این مفهوم است که دمای آب خروجی چیلر به صورت یکسان در دمای خاصی، بدون توجه به دمای محیط، ثابت نگهداری می گردد. این تنظیمات باعث افزایش راندمان دستگاه در قدرتهای بالای تیوب و همچنین ساعتهای کاری مداوم می گردد.

راهنما

بر روی چیلر صفحه LCD نمایشگر به شکل پایین وجود دارد که با استفادده از کلیدهای کنار آن تنظیمات دستگاه را میتوان تغییر داد.


برای تغییر حالت کنترل دما در چیلر مراحل زیر به ترتیب میبایستی انجام گردد:
۱- با فشار و نگهداشتن کلید ▲ و SET به صورت همزمان بر روی LCD ، صفر نشان داده میشود.
۲- کلید ▲ راچند بار فشار دهید تا عدد ۸ نشان داده شود.
۳- کلید SET را یک بار فشار دهید تا F0 نمایش داده شود.
۴- کلید ▲ را چند بار فشار دهید تا F3 نمایش داده شود.
۵- کلید SET را یک بار فشار دهید تا ۱ نمایش داده شود.
۶- کلید ▼ را یک بار فشار دهید تا ۰ نمایش داده شود.
۷- کلید RST را فشار دهید تا تغییرات انجام داده شده ذخیره گردد.

حالا چیلر شما بر روی حالت دمای ثابت تنظیم گردیده است. برای تنظیم دمای آب خروجی، مراحل زیر را نیز انجام دهید:
۱- کلید ▲ و SET را به مدت ۵ ثانیه نگهدارید تا ۰ نشان داده شود.
۲- کلید ▲ را چند بار فشار دهید تا ۸ نشان داده شود.
۳- کلید SET را فشار دهید تا F0 نمایش داده شود.
۴- دوباره کلید SET را فشار دهید.
۵- با کلیدهای ▲ و یا ▼ ، دمای خروجی دستگاه را بر روی مقدار مورد نظر، مثلا ۲۵ درجه سانتیگراد قرار دهید.
۶- کلید TRS را فشار دهید تا تنظیمات انجام شده ذخیره گردد.

استاندارد

طبق توضیحات شرکت سازنده، چیلر شما قابلیت تنظیم دما در بازه ۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد را دارد ولی برای افزایش عمر چیلر پیشنهاد می گردد که این دما در محدوده ۲۰ الی ۳۰ درجه تنظیم شود. برای تیوب های لیزر به کاربرده شده، طبق تجربه و منابع مختلف، دمای ۲۰ الی ۲۵ ،کارایی خوبی نشان داده است، لذا پیشنهاد میگردد با توجه به توضیحات بالا و همچنین عدم افزایش هزینه برق مصرفی چیلر، دمای یاد شده بر روی ۲۵ درجه تنظیم گردد.

محافظت از یخ زدگی

در ادامه میخواهیم درباره روش محافظت از یخ زدگی آب چیلر و متعاقب آن ممانعت از آسیب دیدن تیوپ دستگاه در فصول سرد سال نکاتی را به همکاران محترم ارائه نماییم:
اولویت اول استفاده از آب مقطر بتنهایی و روشن نگه داشتن مطمئن ۲۴ ساعته چیلر در شبهای سرد سال میباشد. تاکید داریم از روشن ماندن پمپ گردش آب چیلر تا صبح باید اطمینان داشته باشید.

اولویت دوم که کار کمی همراه زحمت میباشد، تخلیه آب چیلر و کل ماشین (سورس، انتهای فیبر نوری و هد بد برش) میباشد البته با تجربه ای که از صنعت داریم بعید میدانم در ایران خیلی مرسوم باشد. ولی در اروپا انجام می گیرد و بخش ساده ای از سرویس نگهداری روزانه قرار دارد.

راه حل نهایی و ساده ترین و البته غیر مطمئن ترین راه استفاده از مواد افزودنی به آب میباشد.
سیستم و مسیر خنک کاری لیزرهای فیبرنوری از قطعات و متریال مختلفی مانند استیل، آلومینیوم، مس، تفلون، پلاستیک و غیره تشکیل شده و حساسیت بالایی دارد.
مواد افزودنی مانند خانواده Antifrogen®N سمی بوده وبرای بدن انسان مضر میباشد و خورندگی آن در دراز مدت به سورس لیزر آسیب میرساند.

جدای ضرر برای انسان در رابطه با Antifrogen®N که گزینه درستی نیست و بیشتر ماده Antifrogen®L توصیه میگردد، تمامی انواع این ین مواد خاصیت خورندگی داشته و باید بلافاصله بعد از گذشتن از فصل بسیار سرد و یخبندان دوباره با آب مقطر شستشوی کامل و تعویض گردند.

خواهشمندیم در ارایه مطالب فنی و تخصصی حتما به منبع، سند و مدرک تخصصی معتبر استناد نماییم.

امیدواریم راهنمای تنظیم دمای چیلر دستگاه برش و حکاکی لیزر co2 بتواند گامی در جهت بالا بردن راندمان کاری همکاران محترم داشته باشد.
موسسه فنی هنری ستاک
مهندس علی میرزاجانی

12 پاسخ
    • سعید عبدی گفته:

      خواهش میکنم. تمام تلاشمون رو میکنیم که از بهترین منابع معتبر مقالات مرتبط با دستگاه لیزر co2 و سی ان سی رو در اختیار دوستان قرار بدیم.

      پاسخ
  1. بهنیا گفته:

    سلام
    این روزا هوا خیلی گرمه و دمای دستگاه من همش میره بالا میرسه به ۳۵ و مجبورم قطعش کنم
    راهنماییم کنین باید چکار کنم تا دما اینقد بالا نره
    ممنون

    پاسخ
    • سعید عبدی گفته:

      سلام بهترین کار اینه که طبق آموزش بالا دستگاهتون رو تنظیم کنید تا همیشه دمای چیلر توی دمای کاری پایین تر کار کنه. آموزش رو با دقت بخوانید و اجرا کنید.
      یه راه دیگه هم پایین آوردن دمای کارگاه هستش.
      ضمنا ۳۵ دمای بالایی هستش حتما زیر ۳۰ بیارید دمای چیلر رو.

      پاسخ
  2. مصطفی گفته:

    سلام
    دستگاه من مرتب بوق میزنه
    با اینکه تنظیماتش رو طبق همین راهنما انجام دادم ولی همچنان اذیت میکنه و بوقش قطع نمیشه
    لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • بهرام اصغرپور گفته:

      عوامل زیاد دخیله. دستگاه شما به احتمال زیاد در محیط خیلی سرد هست. به همین خاطر افت دما دارید باید محیط رو گرم کنید. احتمال داره جریان اب هم قطع شده باشه. بازم برای سوال بیشتر تلگرام بهم پیام بدید تا کمک کنم. ۰۹۱۰۸۳۶۸۳۵۳

      پاسخ
  3. حامد گفته:

    سلام وقت شما بخیر
    من اخیرا یک دستگاه ۸۰ وات کایت تایوان خریدم و بخاطر اینکه دست دوم و قدیمی هست، کار کردن باهاش خیلی سخته و متاسفانه بدلیل قدیمی‌بودن و کلا پیچیده‌بودن دستگاه لیزر به کسی اعتماد ندارم.
    الان مسائل زیادی دارم که شامل تنظیم آینه، خرید خرده قطعات یدکی مثل پیچو آینه و شاید هم لنز هستش.
    من به تازگی این کار رو شروع کردم و امیدوارم که بتونم با این دستگاه دست دوم یک دستگاه بزرگتر، بهتر و قویتر تهیه کنم. ولی متاسفانه بعضی وقت‌ها اشکالات جزئی این دستگاه هم خسته و هم ناامیدم می‌کنه.
    ممنون میشم اگر بتونم از تجربه و کمک شما استفاده کنم.

    پاسخ
    • asemanrayanesh گفته:

      سلام دوست عزیز ما تمام تجربه هامون رو همین جا در اختیار همکاران قرار میدیم. البته به شماره ۰۹۲۲۷۴۰۴۲۵۳ یه پیام بدید شما رو تو گروههای تلگرامیمون هم عوض کنند.

      پاسخ
  4. شاهرخ گفته:

    سلام
    چیلر دستگاه بوق میزد احتمال دادم که از آب باشه که مدتی است عوض نکردم عوض کردم و فیلتراشو باد گرفتم ولی بعد از چند دقیقه دوباره بوق میزنه کنترلر چیلر از نوع stc-8000 هست تنظیمات اون از F1 تا F5 هست میشه راهنمایی بفرمائید مقادیر تنظیمات رو،ممنون میشم

    پاسخ
    • مهندس سعید عبدی گفته:

      سلام گاز دستگاه رو چک کردید؟ احتمال داره گاز دستگاه تموم شده باشه. البته یکی از احتمالات هست.

      پاسخ
  5. عالم گفته:

    سلام و عرض ادب
    ببخشین الان که هوا سرد شده چیلر دستگاه من ۱۳ رو نشون میده میتونم با دستگاه کار کنم ؟؟؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *